.etc چیست؟

et cetera که معمولا به شکل اختصاری .etc نوشته می‌شه، از واژه‌های لاتین et به معنای «و» و cetera به معنای «الباقی/سایرین/دیگران» تشکیل شده که به این ترتیب معنی «و غیره» می‌ده. عبارت .etc رو بهتره برای وقتایی به کار ببریم که چیزهایی که حذف می‌کنیم اهمیت نداشته باشن و فهرست کردن اونا غیرضروری باشه و بیخودی متن رو طویل می‌کنه. در غیر این صورت، یعنی اگه خواننده نتونه حدس بزنه که بقیه چه چیزهایی حذف شدن یا این که وجود آیتم‌های دیگه در ادامه فهرست واضح نباشه، به کاربردن .etc یکی از این دو پیام رو به خواننده می‌رسونه: نویسنده یا تنبل بوده یا راستگو نبوده و به عبارتی قصد پیچوندن داره. چون بعضی نویسنده‌ها وقتی تنبلی‌شون میاد از .etc استفاده می‌کنن، چون یکی دو تا مثال بیشتر ندارن اما می‌خوان که جوری به نظر برسه که مثال‌های بیشتری هم وجود داره. این اشتباه رو در نوشته‌های فارسی ما به کرات مشاهده می‌کنیم، اصلا یه جورایی سبک نوشتاری‌مونه و گاهی هم در ترجمه مقاله‌های علمی‌مون به انگلیسی یادمون می‌ره که باید هر کلمه‌ای رو با حساب و کتاب به کار ببریم. چون هر خواننده‌ای که دستی بر آتش داشته باشه متوجه این ترفند خواهد شد.

یک نکته راجع به .etc اینه که گاهی همراه با «و» و به صورت .and etc نوشته می‌شه که باید گفت با توجه به معنی et یه جور حشو حساب می‌شه و اشتباهه.

نکته بعدی این که همون طور که در مطلب قبلی گفتم .etc به اشیا اشاره داره، اما .et al به افراد.

علامت‌گذاری .etc مثل عبارت «and the rest» انجام می‌شه. اگه توی یه لیست دارید ازش استفاده می‌کنید قبل‌ش کاما بگذارید. اگر هم وسط جمله داره استفاده می‌شه نیازی به استفاده از کاما بعدش نیست. یکی از پیچیدگی‌های معمول وقتیه که این کلمه رو در آخر جمله دارید. خیلی وقتا گیج می‌شید که الان دو تا نقطه در آخر جمله باید گذاشت یا نه. یا اگر داخل پرانتز باشه چطور؟ یا اگر آخر جمله‌ای باشه که بعدش پرانتز یا آکولاد رفرنس باز شده باشه؟ و موارد دیگه که احیانا ممکنه پیش بیاد. در هر صورت دو تا نقطه کنار هم نگذارید. به نظر می‌رسه کلیه موارد دیگه اوکی باشند. هر چیزی که بین نقطه اختصار و نقطه پایان جمله فاصله بندازه، نقطه اختصار رو از حذف‌شدن نجات می‌ده.

نکته دیگه هم این که اگر دارید از یک فهرست بعد از عبارت «for example» یا معادل اون استفاده می‌کنید، آوردن کلمه .etc در آخر اون فهرست کار درستی نیست. چون «برای مثال» اشاره به آیتم‌ها و مثال‌هایی داره که عملا قابل اشاره‌شدن هستن!

 

با بهره‌گیری از لینک‌های مفید:

https://grammarist.com/usage/et-cetera-etc/

https://english.stackexchange.com/questions/23022/how-to-deal-with-abbreviations-like-etc-at-the-end-of-parentheses-which-are-c

دیدگاه خود را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.