.et al چیست و کاربرد آن با etc. چه تفاوتی دارد؟

اگه سر و کارتون با مقالات علمی و تخصصی بوده باشه به احتمال زیاد با .et al هم زیاد برخورد کردین. ممکنه موقع نوشتن مقاله خودتون هم براتون سؤال پیش اومده باشه که چجوری و کی‌ها می‌تونید از این کلمه استفاده کنید. اینجا کمی چیزای ضروری رو راجع به این عبارت قرض‌گرفته‌شده از زبان لاتین توضیح می‌دم. .et al مخفف عبارت لاتین et alia یا et alii هست که به معنای «و دیگران» بوده و معمولا اشاره به مواردی داره که سایرینی در یک کار مشارکت داشتند، مثل گروه نویسندگان یا ویراستاران و غیره. همون «و غیره» خودمون اما با اشاره مشخص به افراد شرکت‌کننده در یک کار گروهی. در حالی که ما «و غیره» رو برای موارد دیگه غیر از آدم‌ها هم به کار می‌بریم. لازم به ذکره که این عبارت در نوشته‌های رسمی و آکادمیک کاربرد داره و برای نوشته‌های غیررسمی بهتره که از معادل‌های دیگه که به فرم اختصاری نیستند استفاده بشه.

نکته اول: نقطه بعد از al ضروری هست. چون این کلمه یک فرم مخفف هست و این رو در نوشتار انگلیسی با نقطه نشون می‌دن. آممممااااا بعد از et نقطه نمی‌خواد چون که et خودش همون لاتین and هست و یک کلمه سوا و کامل‌ه.

نکته دوم: نیاز نیست که .et al رو به صورت ایتالیک یا همون کجکی خودمون بنویسید. بعضیا ممکنه به خاطر ریشه لاتین‌ش فکر کنن که باید ایتالیک‌ش کنن ولی چون خیلی ساله (از سال ۱۸۰۰) که در زبان انگلیسی به کار می‌ره دیگه خونه‌زاد شده 🙂

نکته سوم: .et al رو برای بیشتر از دو نویسنده به کار می‌برن. برای رفرنس‌دهی تو متن، اگه نویسنده‌ها بین ۳ تا ۵ نفرن، دفعه اول اسم همه‌شون رو میارن ولی دفعه‌های بعد فقط اسم اولی رو با .et al میارن. البته این به فرمت رفرنس‌دهی مجله هم بستگی داره.

نکته چهارم: قبل از .et al در صورتی کاما می‌گذاریم که بعد از یک توالی از اسامی اومده باشه، در حالی که اگر فقط یک اسم قبل‌ش باشه بدون کاما میاد. البته حالت اول هم بستگی به قواعد نوشتاری که اون انتشارات ازش تبعیت می‌کنه داره. یعنی در فرمت آکسفورد کاما قبل از اسم آخر در یک توالی لازمه. برای روشن‌شدن موضوع به مثال‌های زیر دقت کنید:

Tate et al. performed a study on this subject.

John, Bishop, et al. have reported this issue as an essential factor. (Oxford comma)

نکته بعدی مربوط می‌شه به تفاوت .et al با .etc:

.etc به یک فهرست از چیزها (هر چی غیر از آدم) اطلاق می‌شه و در هر دو متن رسمی و غیررسمی کاربرد داره. در حالی که همون طور که گفتیم .et al به فهرست آدما اشاره داره و توی متن‌های تخصصی کاربرد داره. .etc مخفف et cetera هست و عبارتی لاتین به معنای «و سایر چیزها» ست. در حقیقت این دو تا رو هم معنی «و غیره» رو می‌دن.

یک نکته هم بگم که خودم هم تازه الان فهمیدم و اونم این که .et al مخفف یک عبارت لاتین دیگه هم هست: et alibi به معنای and elsewhere یعنی جای دیگر که در متون حقوقی بیان می‌کنه که فرد مظنون به یک جرم در زمان وقوع جرم جای دیگه‌ای بوده.

اینم از این 🙂

 

به کمک مطالب مفید لینک‌های زیر:

https://www.grammarly.com/blog/et-al

https://www.wikihow.com/Use-Et-Al

https://grammarist.com/usage/et-al

.etc چیست؟

et cetera که معمولا به شکل اختصاری .etc نوشته می‌شه، از واژه‌های لاتین et به معنای «و» و cetera به معنای «الباقی/سایرین/دیگران» […]

دیدگاه خود را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.